סמוטריץ’ וכהנא מודיעים: “נצביע נגד לגליזציה”

חברי הכנסת מ'ימינה' טוענים כי למרות שהם ליברלים לדבריהם, הם מתנגדים להסדרת שוק קנאביס חוקי למבוגרים. הסיבה: חשש מעלייה בשימוש בקרב בני נוער. "התמכרות לאלכוהול אפשר לזהות, לגראס לא," מסביר סמוטריץ'.

לקראת ההצבעה הבוקר בכנסת על הצעות החוק לביטול הפללת צרכני הקנאביס והסדרת שוק חוקי למבוגרים (“לגליזציה”) מפרסמים חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ’ ומתן כהנא ממפלגת ‘ימינה’ כי בכוונתם להצביע נגד לגליזציה.

סמוטריץ’ הבהיר בנוסף כי גם יצביע נגד אי הפללה, בעוד כהנא אמר שיצביע בעד אי הפללה. שניהם מבססים את ההתנגדות שלהם להתרת שימוש בקנאביס למבוגרים בכך שאחוזי השימוש בקנאביס בקרב בני נוער יגדלו לכאורה בעקבות כך.

לטענת השניים הם נחשפו למחקרים משני הצדדים, כלומר כאלה שמראים שצריכת הקנאביס בקרב בני נוער ירדה לאחר לגליזציה ואחרים שמראים לכאורה ההפך. עם זאת, למרות פניות מעיתונאים, עד כה לא מסרו השניים מחקרים המצדדים בעמדתם.

“אם קנאביס יהיה חוקי יותר בני נוער ישתמשו בו”

בפוסט שפירסם ח”כ כהנא הוא תיאר את עמדתו כ”שמרנית-ליברלית”, התמקד כאמור בטענות על עלייה אפשרית באחוזי השימוש של בני נוער בקנאביס, ורמז כי המאבק להסדרת שוק חוקי הוא “של השמאל הפרוגרסיבי”.

“את התאוריות של השמאל הפרוגרסיבי צריך להסביר בכל מיני הסברים מפותלים ובסברות עקומות, בעוד עמדות שמרניות פשוט מתיישבות עם השכל הישר,” ציטט כהנא מדבריו של הוגה חביב עליו. “או במילים שלי – “אם זה הגיוני – זה ימין שמרני”.

לסיכום, למרות שהנתונים מראים אחרת ולמרות שהסדרת השימוש בקנאביס היא לשימוש למבוגרים בלבד, קבע כהנא כי “אם קנאביס יהיה חוקי יותר בני נוער ישתמשו בו. כ”כ הגיוני. כ”כ פשוט. כדי לטעון ההיפך צריך מחקרים מהולנד ומקולורדו.”

“התמכרות לאלכוהול אפשר לזהות, גראס לא”

סמוטריץ’ היה תקיף יותר מחברו למפלגה וחזר על דברים דומים שאמר בעבר. בסטטוס בפייסבוק הוא חיזק את דברי כהנא וטען כי “בדיוק כמו שסיגריות ואלכוהול מוגבלות חוקית לגיל מבוגר אך מגיעות לנוער, כך יהיה גם אם נאפשר צריכת סמים חוקית”.

לדבריו, שוב, בניגוד לנתונים רשמיים, “כשמוצר זמין הוא מוצא את דרכו בקלות רבה לילדים ונוער, גם אם החוק קובע גיל מינימום. על הנזק שהוא גורם להם אין מחלוקת. לכן אסור לנו להפוך את הסמים לחוקיים.”

וכיצד מצדיק סמוטריץ’ את הותרת האלכוהול חוקי, כאשר הוא ומשפחתו בעלי עסק לייצור אלכוהול? לדבריו “התמכרות לאלכוהול היא משהו שאפשר לזהות מהר מאוד, נער שיכור זה משהו שרואים ומריחים, אבל גראס עובד אחרת”.

“נער יכול לצרוך גראס תקופה מאוד ארוכה בלי שאף אחד יידע,” הסביר. “הוא יעשן סיגריה אחרי הג’וינט כדי להחליף את הריח, ומאוד קשה יהיה לזהות שהוא משתמש. את העיניים האדומות יתלו בעייפות, את חוסר הריכוז בהפרעות קשב, וכו’.”

“ליברליזם כן, סמים לא”

לסיום הסביר מדוע הוא מתנגד גם לאי-הפללה בלבד: “זה סוג של מכבסת מילים,” אמר. “זה כמו לומר שאסור לתת שוחד אבל אם קיבלת קצת, ככה בקטנה, זה לא נורא… זה מסר כפול שלא עובר. בסוף אי הפללה בחוק, במסר הציבורי שזה מעביר, זה לתת לגיטימציה לשימוש בסמים ושוב יגיע ביתר קלות לידיהם של ילדים ונוער.”

“ובכלל,” הוסיף, “הטענה שמשהו הופך לנורמטיבי כי הרבה מאוד אנשים עושים אותו היא מאוד בעייתית. יותר אנשים עוברים על המהירות המותרת על הכביש מאנשים שמעשנים קנאביס, ובכל זאת אין שום תנועה רצינית שמבקשת לבטל את מגבלת המהירות כליל. לא כל חולשה שמתפתחת לאופנה הופכת ללגיטימית.”

לסיכום קבע כי “חירות היא אף פעם לא דבר מוחלט. לא מכיר תנועה ליברלית שמבקשת לבטל את החובה לחגור חגורות בטיחות בשם הערך של ‘חיה ותן לחיות’. החיים מלאים איזונים ולא צריך לפחד לערוך אותם גם אם זה הופך את המסר למעט מורכב. אז ליברליזם כן, סמים לא. זה בהחלט הולך ביחד.”

יש לציין שלמרות עמדות אלו מצד מחצית מפלגת ‘ימינה’ (בנט ושקד טרם התייחסו לנושא בסיבוב הנוכחי), נכון לעכשיו מסתמן רוב בכנסת בעד: בקואליציה ‘כחול לבן’ ו’הליכוד’ יצביעו בעד יחד עם ‘מרצ’ ו’יש עתיד’ מהאופוזיציה, יחד 76 מנדטים. מולם רק 44 ממפלגות המתנגדים/הנמנעים. השאלה כמה מכל צד גם יבואו להצביע.

ההצבעה תיערך בשעה 11:00 ושידור ישיר שלה יועבר בדך הפייסבוק של המגזין.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר